verdiepingsproject

Wauters Hulst

-

Westmalle

Wauters Hulst BV is importeur en hoofdverdeler van de unieke trappistenbieren

Over
Wauters Hulst B.V.

De heer P. Wauters was dus de oprichter van Drankenhandel Wauters, een limonadefabriek en drankenhandel in Hulst, Nederland. Zijn zoon Karel Wauters was een pionier op het gebied van speciaalbieren in Nederland en bracht in 1955 de eerste kratten Trappist Westmalle naar Hulst.

Piet Wauters, de zoon van Karel Wauters, nam in 1974 het bedrijf over en bouwde het uit tot een toonaangevende speciaalbierhandel in Nederland. Tegenwoordig is Wauters Hulst BV verantwoordelijk voor de verkoop en verdeling van acht trappistenbieren.

PRoces

Inhoudelijk

Hoofdvraag

Hoe kan Westmalle de naamsbekendheid en engagement vergroten onder de doelgroep 30+?

In dit project gaan we onderzoeken hoe Westmalle, een bekende Belgische brouwerij, de naamsbekendheid en engagement onder hun doelgroep van 30+ kan vergroten. Door middel van marktonderzoek en het analyseren van mogelijke communicatiestrategen. Hiermee hopen we concrete plannen te kunnen aanbevelen om de doelgroep beter te bereiken en hun betrokkenheid te verhogen.

Voordat we de diepte zijn ingedoken over hoe we de hoofdvraag moeten beantwoorden, hebben we eerst duidelijk het bedrijf, de markt en de doelgroep in kaart gebracht. Nadat dit geformuleerd was hebben we de hoofdvraag opgedeeld in 3 deelvragen om tot onze adviezen te komen;

  1. Wat doen concurrenten van Westmalle op het gebied van een online community? 
  2. Hoe kan een online community een rol spelen voor Westmalle en hoe kan deze worden geactiveerd/opgezet?  
  3. Hoe kan de doelgroep het beste bereikt en geëngageerd worden?

 

Met deze deelvragen hebben we onderzocht hoe de concurrentie presteert met marketing, wat een community is met succesvolle voorbeelden en hoe deze voor Westmalle toegepast kan worden. Vervolgens hebben we dmv een enquête gekeken naar hoe de doelgroep reageert op een community en hoe deze bereikt en benaderd wil worden.

Om erachter te komen hoe de verschillende groepen in de markt hebben we een enquête verstuurd op verschillende platformen. De groepen die we benaderd zijn, zijn de groepen 18-29, 30-49 en 50+.

Uit deze gegevens die verzameld zijn hebben we de ideeën die we bedacht hadden kunnen onderbouwen. Met deze onderbouwde ideeën hebben we daarna concrete plannen kunnen maken, die we vervolgens om hebben kunnen zetten in de adviezen.

 

De resultaten van de enquête zijn de zien in het project rapport.

Na het onderzoek en de enquête hebben we concrete plannen kunnen maken op basis van de conclusies die we getrokken hebben. Dit zijn met een korte toeliching de conclusies die wij hebben vastgesteld.

  • Ruim 60% van de doelgroep wil door middel van social media in aanraking willen komen en op de hoogte gehouden worden van informatie omtrent trappistenbier.
  • Ruim één derde vindt een blog de ideale manier om de informatie te lezen die betrekking hebben tot trappistenbier.
  • Van de correspondenten die aangaven geen kennis te beschikken over trappisten(bier) behoren tot de leeftijdscategorie 18-29.
  • De doelgroep zal een winactie of donatie aan goeddoel als positieve trigger zien om deel te nemen aan een (online) marketingcampagne.

Zoals zojuist is omschreven hebben we na het onderzoek concrete plannen kunnen maken en daarom onze adviezen gebaseerd. Onze adviezen bestaat uit een hoofdadvies die ondersteund worden door een aantal deeladviezen.

  • Hoofdadvies – Allesovertrappistenbier.nl:
  • Deeladvies 1 – #WestmalleMomentje
  • Deeladvies 2 – Wist je datjes:
  • Deeladvies 3 – Social Media:

 

Het hoofdadvies is om een website te maken in een blogvorm voor Wauters Hulst. Hierop wordt informatie gedeeld over Trappistenbieren, waaronder Westmalle. De website kan gebruikt worden om Westmalle indirect te promoten en back links te verkrijgen naar de website van Westmalle en andere trappistenmerken die Wauters distribueert. Zoekwoordenanalyses kan gebruikt worden om te bepalen welke content gepubliceerd wordt op de website .

#WestmalleMomentje: Een campagne te starten onder de hashtag #WestmalleMomentje om meer betrokkenheid en interactie rondom Westmalle te creëren. Consumenten worden aangemoedigd om een foto te maken van hun #WestmalleMomentje en deze te delen op social media. Door regelmatig de leukste foto’s te delen en/of een beloning aan te bieden, zal er een community ontstaan die meer betrokken is bij Westmalle. Dit kan gedaan worden met behulp van promotie op bierviltjes en verpakkingen.

De Wist je Datjes is een advies om gebruik te maken van de fascinerende geschiedenis van Westmalle om potentiële consumenten te interesseren en te betrekken bij het merk. Dit kan gedaan worden door de belangrijke en interessante weetjes en feitjes over Westmalle te delen via social media kanalen en bijv. bierviltjes. Dit sluit aan bij de campagne #WestmalleMomentje en kan gebruikt worden om wekelijks een “wist je datje” te delen om de interesse en betrokkenheid van potentiële consumenten te verhogen.

Als laatste hebben we een advies dat meer functioneert als ondersteuning van de bovengenoemde punten. Door middel van social media willen wij er voor zorgen dat de website meer onder de aandacht komt bij de doelgroep en adviseren wij een bijbehorende social media strategie. Door bekendheid en promotie op social media zal de interesse groeien waardoor er meer aandacht zal uitgaan naar trappisten bier.

Allesovertrappistenbier.nl

Blog

Het hoofdadvies is om een website te maken die los staat van Westmalle waarop veel informatie gedeeld wordt in de vorm van bijvoorbeeld blogs en andere content.

#WestmalleMomentje

Social media campagne

Om meer betrokkenheid en interactie te creëren rondom Westmalle wordt geadviseerd om een #WestmalleMomentje in het leven te roepen.

Wist je datjes

Bewustmakingscampagne

Aangezien Westmalle een fascinerende geschiedenis heeft, is er ook veel en boeiende informatie over te vertellen. 

Alles over trappistenbier

Trappistebier blog
Mijn bijdrage
Naast het onderzoek zijn er ook uitwerkingen waar ik mij in verdiept heb, hiernaast is per onderwerp te lezen wat mijn bijdrage is geweest.

Door middel van een enquête hebben wij kunnen achterhalen hoe de doelgroep denkt en beweegt omtrent trappistenbier. Deze enquête is opgezet met behulp van Microsoft Forms, hier hebben mijn collega’s en ik gezamenlijk aan gewerkt tot zei hun deel gedaan hadden. Luuk en ik hebben uiteindelijk de enquête afgewerkt, verfijnt en er voor gezorgd dat er via social media genoeg correspondenten waren.

Na het afronden van het onderzoek konden de adviezen opgesteld worden. Het uitwerken en het onderbouwen van deze adviezen zijn gevormd door voornamelijk Luuk en mij. 

Zo hebben wij onderzoek gedaan naar de deelvragen en deze uitgeschreven. Daarna hebben we nog gezocht naar praktijkgerichte onderbouwingen en deze toegevoegd. Om uiteindelijk tot de conclusies en adviezen te komen, tot in de puntjes uitgedacht en uitgeschreven in het rapport.

De adviezen zijn in de bovenstaande alinea’s toegelicht.

Zoals het hoofdadvies beschreef is er een blog opgezet onder de naam Allesovertrappistenbier.nl. Deze heb ik naast het schrijven van de artikelen eigenhandig opgemaakt en online gezet door middel van WordPress & hosting

Op de blog staan momenteel voornamelijk onze uitgeschreven blogs over interessante onderwerpen. Daarnaast probeer ik ook meerdere elementen toe te voegen die de belangstelling en interesse van een bezoeker moet vergroten. 

Benieuwd hoe de site eruitziet? Bezoek hier Allesovertrappistenbier.nl

Om in kaart te brengen welke content het populairst zijn, of meer inzicht te krijgen in de gebruikers. Op basis hiervan kunnen verbeterpunten in beeld worden gebracht en kan er beter gerichte content gecreëerd worden.

Om al deze informatie te verzamelen heb ik door middel van tag manager Google Analytics gekoppeld aan Allesovertrappistenbier.nl. Vervolgens heb ik een gepersonaliseerde dashboard neer gezet zodat ik snelle inzichten kreeg van de bezoekers.

Op de pagina Analytics vertel ik hier uitgebreid meer over en laat ik de behaalde resultaten zien.